Sejarah Pembentukan Masyarakat Majmuk Di Malaysia

Politeknik Nilai, Negeri Sembilan

Divaasini A/P Baloo 23DRM20F2038

Devina A/P Amaran  23DRM20F2030

Muhammad Hairizal Bin Ramli 23DRM20F2024

Muhammad Ammar Nasri Bin Azahari 23DRM20F2008 



Pengenalan         

   Malaysia kini adalah salah satu negara yang mempunyai pelbagai bangsa,kaum dan etnik di mana-mana

 negeri dan Kawasan. Kaum yang pelbagai ini turut mempunyai pelbagai adat resam,budaya, Bahasa

 masing-masing. Sebelum abad ke-18 & 19, masyarakat Malaysia terdiri daripada orang Melayu dan orang

 Asli dengan sebilangan kecil kaum lain seperti kaum Cina dan kaum India.

 

    Kaum terbesar di Malaysia terdiri daripada 3 kaum iaitu kaum Cina, India dan Melayu. Masyarakat

 majmuk  maksud kepada kumpulan manusia yang menetap bersama-sama di suatu tempat dengan

 mengikut aturan serta cara tersendiri dan masyarakat ini terdiri daripada beberapa kaum dan bangsa

 berpandukan kamus dewan. Masyarakat majmuk adalah pembentukan masyarakat yang Bersatu padu

 dan berharmoni dengan damai di sesuatu tempat. Penduduk Tanah Melayu iaitu Orang Asli yang

 dikenali sebahai orang Melayu Proto memiliki ciri-ciri melayu Moden dan sistem masyarakat Tanah

 Melayu telah banyak dipengaruhi dan diubah sejak kehadiran kaum lain seperti kaum Cina dan Kaum

 India.


Senario ini didapati berterusan sehinggalah sebelum tercetusnya Perang Dunia Kedua. Kesan yang jelas

 melalui dasar liberal British ialah pembentukan masyarakat negara yang berbilang kaum dan

 kepelbagaian cara hidup dan keturunan. Penghijrahan secara besar-besaran ini telah mengubah struktur

 kependudukan asal Tanah Melayu.

      Pemajmukan masyarakat menyebabkan British mentadbir berdasarkan pendekatan ‘pecah dan

 perintah’ di Tanah Melayu. Kaum pendatang dibiarkan untuk mengekalkan identiti dan budaya masing-

masing sementara perhubungan langsung dengan kaum-kaum lain tidak digalakkan. Hasilnya

 terbentuklah masyarakat majmuk seterusnya berbilang kaum di negara ini dari semasa ke semasa.

IDENTITI NASIONAL

  Identiti nasional terhubung dengan asas kesetiaan atau patriotisme kepada cita-cita bernegara yang

 luhur.Ia juga terkait dengan jati diri keMalaysiaan di mana usaha dan pengorbanan dilakukan dengan

 bijaksana supaya Malaysia menjadi aman dan makmur.Identiti nasional yang kukuh melalui

 penghayatan prinsip Rukun Negara diperlukan untuk kejayaan dan masa depan Malaysia. Setiap

 warganegara berbangga dikenali sebagai rakyat Malaysia tanpa mengira etnik, agama dan status

 sosioekonomi.

 

·                     Rakyat Malaysia telah menerima Rukun Negara sebagai lambang identiti nasional. Ia adalah asas utama untuk menjamin kestabilan politik dan kesejehteraan hidup rakyat.

·                     Islam telah diterima sebagai agama rasmi negara dan lain-lain agama dapat mengamalkan agama masing-masing denganbebas.

·                     Bunga raya adalah Bunga Kebangsaan bagi negara Malaysia.

·                     Jalur Gemilang adalah lambang kedaulatan negara.

·                     Negaraku adalah Lagu Kebangsaan.

·                     Baju Melayu, baju kebaya/kurung serta baju batik adalah pakaian kebangsaan untuk semua rakyat Malaysia.  




 

 Sejarah Pembentukan Masyarakat Majmuk Di Malaysia

Kemasukan buruh Cina dan India telah diggalakkan oleh British demi sektor perlombongan dan

 perladangan supaya dapat dikembangkan. Kewujudan masyarakat majmuk di Tanah Melayu telah

 diwujudkan dari kehadiran mereka.

  Selepas itu, dengan perkembangan bijih timah dan getah , telah membawa masuk lagi banyak buruh

 dari China dan India. Ini menjadikan berlakunya pemberontakan Taiping kerana keadaan ekonomi dan

 politik tidak tenteram. Contoh keadaan ekonomi buruh adalah seperti pertambahan penduduk sehingga

 penduduk yang pesat, kekurangan makanan dan sebagainya.

 Majoriti penduduk adalah orang Melayu sebelum penemuan tapak bijih timah oleh Long Jaafar pada

 tahun 1848. Selepas itu mula beberapa bilangan orang Cina datang sebagai pedagang dan orang India

 pula bekerja sebagai buruh di Tanah Melayu.

 

Menurut Fisabellah John dalam academia yang bertajuk Sejarah Pembentukan Masyarakat Majmuk di

 Malaysia. Sebelum abad ke-18, penduduk di Tanah Melayu dan kepulauan borneo ketika itu

 didominasi oleh orang Asli, orang Melayu dan kaum bumiputera Sabah dan Sarawak. Migrasi daripada

 luar juga berlaku tetapi jumlahnya terhad. Selain itu, terdapat juga kaum pendatang daripada Sumatera,

 Indonesia. Tetapi tidak menjejaskan corak masyarakat ketika itu kerana kaum pendatang ini adalah

 daripada rumpun bangsa yang sama (James P. Ongkili, 1985:4).


Pada awal abad ke-18, perubahan dalam struktur masyarakat berlaku di Malaysia disebabkan oleh

 fenomena migrasi dari luar yang berlaku akibat faktor penarik yang ada di bumi mahupun faktor

 penolak di negara asal masing-masing yang bertanggungjawab mencernakan perubahan yang

 berkekalan sehingga ke hari ini. Struktur masyarakat di Malaysia berubah adalah disebabkan migrasi

 daripada luar dan juga faktor penolak dan penarik. Migrasi ini berlaku sedikit demi sedikit sebelum

 penjajahan barat, tetapi berleluasa setelah penjajahan berlaku. Aktiviti ekonomi dan perladangan

 menjadi faktor utama dalam aktiviti migrasi daripada luar terutamanya daripada China dan India.


Menurut B.W. Andaya dan L.Y Andaya (1983:159), masyarakat Cina daripada negara China

 sebenarnya ingin keluar daripada hidup penuh dengan kemiskinan dan penderitaan. Oleh itu, mereka

 terpaksa keluar berhijrah sehingga ke Tanah Melayu. Kemasukan buruh-buruh Cina ke Tanah Melayu

 melalui beberapa cara yang dikenalpasti diusahakan oleh orang Cina sendiri yang telah menetap lama

 di Tanah Melayu melalui sistem tiket yang sangat popular. Menurut W.L. Blythe (1953:3), bilangan

 buruh Cina yang berhijrah memang ramai dan sentiasa bertambah dari semasa ke semasa. Namun

 angka yang tepat sukar ditentukan kerana ketiadaan dokumen yang sah dan kemasukan secara haram

 ke Tanah Melayu.


Kemasukkan masyarakat Cina ke Tanah Melayu menunjukkan bermulanya proses pembentukan

 masyarakat majmuk daripada pengaruh masyarakat Cina yang semakin bertambah. Pengaruh

 masyarakat Cina ke Tanah Melayu telah mengubah corak dan sistem sosial Alam Melayu dan juga

 masyarakat Melayu ketika itu. Kedatangan masyarakat Melayu ke Tanah Melayu akhirnya telah

 membentuk satu masyarakat baru iaitu Baba Nyonya dan Cina Muslim. Wujudnya golongan baru ini

 membawa kepelbagaian atau kemajmukkan masyarakat di Malaysia dan mengambarkan keunikannya

 pada pandangan masyarakat luar.


Migran kedua terbesar selepas China adalah kelompok daripada India. Kebanyakan mereka berasal

 daripada India Selatan iaitu dari Negapatam dan Madras. India juga mengalami masalahnya tersendiri

 yang menyebabkan penduduknya berhijrah ke luar. Suasana di negara itu yang dilanda kemiskinan dan

 kebuluran yang mendorong penduduknya berhijrah keluar ke negara-negara lain termasuk ke Tanah

 Melayu ketika itu. Migran India datang sejak pembukaan Pulau Pinang oleh Inggeris. Pada waktu itu

 bilangan mereka masih kecil dan bertambah setelah Inggeris berjaya benguasai negeri-negeri Melayu.


Selain migran daripada negara China dan India, Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak juga menjadi

 tumpuan daripada masyarakat luar seperti dari Indonesia dan Ceylon. Namun, bilangan mereka jauh

 lebih rendah berbanding dengan buruh daripada China dan India. Kebanyakan pendatang Indonesia

 berasal daripada Jawa, Kalimantan (Banjarmasin), Celebes, Timor dan Sulawesi serta beberapa

 bahagain kepulauan yang berhampiran dengan Selat Melaka.. Pendatang daripada Indonesia juga

 berbilang suku kaum dan etnik antaranya orang Jawa, Bugis, Minang dan Banjar. Menurut S.N.

 Arseculeratne (1991:8), pendatang dari Ceylon kebanyakannya terdiri daripada kaum Sinhalese.

 Mereka datang dari kawasan pantai selatan negara tersebut. Mereka datang dengan jumlah yang agak

 ramai selepas abad ke-19 berterusan hingga abad ke-20. Kedatangan berterusan ini disebabkan

 penjajahan British di Ceylon. Faktor ekomoni adalah bukan faktor utama penghijrahan mereka,

 sebaliknya mereka ingin mencari rezeki yang lebih berbanding apa yang mereka dapat di negara asal

 mereka (S.N. Arseculeratne,1991:10).




Setelah kemasukan migran daripada luar, bermulalah proses pembentukan masyarakat majmuk yang

 berbilang kaum seperti sekarang. Proses pembentukan masyarakat pada mulanya sukar kerana berbeza

 fahaman, amalan, ras dan etnik serta kehidupan seharian. Banyak konflik yang berlaku dalam proses

 pembentukan ini seperti peristiwa 13 mei 1969. Apabila konflik berlaku dalam masyarakat majmuk,

 konflik berkenaan mengikut garisan pemisah ras, bukan garisan kelas. Pengambilan pekerja buruh

 daripada luar di buat secara tetap sudah pasti akan menimbulkan masalah sosio-ekonomi dan politik

 yang lebih membimbangkan dan bagi mengelak pembentukan masyarakat majmuk pelbagai etnik atau

 heterogeneous seperti mana yang cuba dielak oleh negara-negara Eropah Barat dan Telok (Weiner,

 1990:143).


Campur tangan Inggeris di Tanah Melayu bermula apabila Francis Light menduduki Pulau Pinang pada

 Ogos 1786, menyebabkan kemasukkan migran secara besar-besaran daripada luar. Dalam jangka masa

 yang panjang semasa pemerintahan kolonial British di Malaysia iaitu selama lebih satu ratus lima

 puluh tahun bermula 1786 hingga 1957. Antara tahun itu, Malaysia telah diduduki oleh Jepun semasa

 perang dunia kedua. Walau bagaimanapun, jangka masa singkat itu dianggap tidak mempunyai

 signifikan yang besar kepada komposisi dan mobiliti penduduk. Masyarakat homogenis Melayu Tanah

 Melayu telah mengalami transformasi kepada masyarakat heterogenios Malaysia yang mengandungi

 etnik-etnik Melayu, Cina dan India sebagai komponen utamanya.


Setelah kemasukan migran dari luar akhirnya lahirnya kelompok dari keturunan Cina dan India yang

 berasimilasi dengan budaya tempatan seperti kelompok Baba-Nyonya yang berketurunan Cina dan

 kelompok Chitty yang berketurunan India. Asimilasi bangsa juga turut berlaku apabila perkahwinan

 antara orang asing dengan penduduk tempatan, maka wujud beberapa sub-kategori penduduk berdarah

 campuran seperti kelompok Peranakan, kelompok Syed dan lain-lain. Kini kebanyakan penduduk

 Malaysia mempunyai darah kacukan Melayu-Arab, Melayu-India, Melayu-Cina dan lain-lain.


   Pembentukan masyarakat majmuk di Malaysia bermula apabila kemasukan migran daripada luar.

 Proses ini berterusan sehingga penjajahan British di Tanah Melayu. Oleh itu, wujud masyarakat

 berbilang kaum, ras, etnik dan bangsa di Malaysia. Kehadiran kelompok-kelompok ini menjadikan

 Malaysia sebuah negara yang kaya dengan budaya, adab resam, bahasa dan latar berlakang kebudayaan

 yang berlainan. Kemajmukan masyarakat Malaysia menjadikan negara ini menjadi tarikan masyarakat

 luar.

 





Isu yang dihadapi dalam pembentukan masyarakat majmuk

Dari Segi Pendidikan, British mementingkan ekonomi serta kedudukan mereka sendiri dan

 menyebabkan tidak ada perpaduan dari segi Pendidikan. Pasa masa itu, British wujudkan sekolah

 vernakular Cina, vernakular Melayu dan vernakular India ini telah dan akan menyebabkan pecahan

 mengikut system persekolahan serta hubungan antara setiap kaum akan menjadi renggang. Ini kerana

 sekolah-sekolah ini hanya fokus dan pentingkan budaya dan kaum mereka tersendiri. Ini akan

 menyebabkan lagi susah untuk membentuk masyarakat yang majmuk.

 

   Dari Segi Ekonomi . Kebanyakan kaum akan dibezakan sepeti golongan Cina berniaga, golonga India

 berkerja di ladang dan golongan Melayu pula bertani. Ini menyebabkan jurang ekonomi antara kaum.

 Ini diwujudkan oleh pihak British melalui pecah dan perintah seperti mana dinyatakan sebelum ini.

 Kesannya kamunikasi dan interaksi akan berlaku antara kaum mereka sahaja dan tidak dapat

 mewujudkan masyarakat yang majmuk. 

 

   Dari segi politik, timbul apabila sesetengah kaum tidak mahu menerima kepimpinan dari kaum lain

 yang mana pemimpinya sudah semestinya mempunyai corak kepimpinanya sendiri. Mereka hanya

 akan berburuk sangka dan sentiasa mencari salah agar dapat dijadikan bahan untuk menampakkan

 kepincangan kepimpinan. Setiap individu mempuyai pegangan dan prinsip mereka sendiri dan setiap

 parti dan pemimpin mempunyai agenda mereka sendiri



Halangan Pembentukan

Menurut Mothy dalam slideshare yang bertajuk Implikasi tidak wujud perpaduan kaum dan integrasi

 nasional di Malaysia. Salah satu kesanya adalah keharmonian negara terjejas. Keharmonian negara

 terjejas bermaksud tidak ada kesepaduan di kalangan rakyat. Contohnya, rakyat tidak mempunyai

 matlamat yang serupa dan tidak dikongsikan bersama. ini boleh menyebabkan keamanan negara,

 integrasi di peringkat wilayah dan kaum hidup dalam harmoni, keadilan, kerjasama sesama masyarakat

 dan dedikasi masyarakat kepada negara tidak dipupuk serta disempurnakan dengan jaya. Seperti mana

 yang kita tahu bahawa semua masyarakat inginnya keamanan dan keharmonian namun sia-sia tanpa

 usaha daripada pihak pentadbiran negara untuk memupuk perpaduan dan integrasi nasional dalam

 negara.



Kesan yang kedua ialah wujudnya masyarakat yang tidak bermoral, tidak bertolak ansur, tidak beretika,

 tidak kukuh dalam nilai agama dan kejiwaan. Apabila tidak wujud perpaduan maka secara tidak

 langsung akan wujud masyarakat yang tidak bermoral dan bertolak ansur. Apabila wujud masyarakat

 seperti ini pergaduhan dan pertelingkahan di kalangan rakyat boleh berlaku pada bila-bila masa sahaja.

 Hal ini tidak boleh dibiarkan kerana sekiranya tidak dibendung, ia boleh menyebabkan kematian akibat

 pergaduhan yang teruk. Masalah adalah etnik sangat sensitif sekiranya tidak dihadapi yang teliti.


Kesan yang ketiga ialah dalam aspek sosial. Aspek sosial memang tidak dapat disangkal sebagai satu

 cabaran besar yang perlu dihadapi. Tanpa perpaduan komunikasi di antara rakyat tidak berlaku. Tanpa

 komunikasi antara rakyat masalah perpaduan sukar untuk dihadapi. Contohnya, sekiranya aspek

 sosialisme tidak wujud dalam negara akan wujud kelompok-kelompok kecil di mana kelompok-

kelompok ini menunjukkan jurang di antara masyarakat dalam negara. Jurang antara masyarakat

 membawa simbol tidak perpaduan di dalam negara ini sekaligus menyebabkan negara-negara lain akan

 memandang rendah kerana tiada keamanan dalam negara. Kesimpulannya, konteks sosialisme adalah

 penting dalam negara.


Kesan Pembentukan


i. Politik


Sejak tahun 1874 dasar imigrasi Inggeris berbentuk bebas iaitu tidak mempunyai sekatan terhadap

 kemasukan orang asing. Dalam hal ini Inggeris seolah-olah menggalakkan kemasukan orang asing

 melalui sistem sistem kemasukan seperti kontrak, dan bebas. Hal ini berbeza dengan tindakan Inggeris

 pada 1930an, dengan Inggeris memperketatkan dan menguatkuasa dasar imigrasi dengan bertindak

 menghantar pulang orang-orang imigran balik ke negara asal mereka. Selain itu, undang-undang

 imigrasi pada tahun 1930an juga menghalang kemasukan baru orang asing ke Tanah Melayu Seperkara

 yang menarik tiadanya sekatan terhadap kemasukan orang asing ke negara ini sebelum undang-undang

 imigrasi 1930an disebabkan oleh keperluan Inggeris untuk mendapatkan tenaga buruh bagi

 menrancakkan ekonomi perlombongan dan peladangan selain buruh bagi melaksanakan pembinaan

 prasarana baru seperti pembinaan jalan keretapi dan jalan raya.


Keadaan ini diperkukuhkan lagi dengan kewujudan jabatan Perlindungan Orang Asing bagi melindungi

 para buruh imigran daripada tindasan dan penganiayaan para kongsi gelap mahupun majikan. Dengan

 wujudnya jabatan ini, ini bermakna buru-buruh ini dilindungi oleh pemerintah Inggeris dan ia

 menunjukkan bahawa seolah-olah kerajaan Inggeris menggalakkan kemasukan buruh asing. Ini juga

 menjelaskan bahawa terdapat tindakan dan dasar kerajaan Inggeris mempastikan mereka tidak

 kehilangan buruh bagi menjana ekonomi Tanah Melayu. Hal ini diperkukuhkan lagi dengan kewujudan

 undang-undang buruh yang memerlukan para majikan untuk memberikan kemudahan yang sepatutnya

 kepada buruh imigran ini. Dengan keadaan ini ia bukan sahaja menggalakkan kemasukan buruh asing,

 tetapi menggalakkan mereka untuk tidak pulang ke negara asal mereka. Hal ini terbukti semasa

 kemelesetan ekonomi 1927-1932 orang-orang asing ini keberatan untuk pulang ke negara asal mereka

 dan ini menjadi masalah kepada pemerintah Inggeris


Oleh itu, merujuk dasar-dasar pemerintahan Inggeris ini membuktikan bahawa kewujudan masyarakat

 majmuk di negara ini adalah hasil pelaksanaan dasar yang berkehendakkan buruh imigran bagi

 menjana ekonomi dan membolehkan penjajah mendapat keuntungan ekonomi dengan tidak mengambil

 kira permasalahan yang dihadapi oleh masyarakat pribumi.


ii. Ekonomi


Dasar ekonomi komersial, kapitalisme dan bebas yang berlaku menyebabkan perubahan sistem

 daripada sara diri kepada sistem komersial. Oleh hal ini, pembukaan tanah dan ladang serta

 peningkatan pelombongan bijih timah telah banyak berlaku mendorong kepada wujudnya sistem

 ekonomi moden berteraskan industri berasaskan buruh. Disebabkan hal ini maka keperluan pemodenan

 prasarana baru yang memerlukan tenaga buruh di perkenalkan dan berlakulah kemasukan buruh-buruh

 asing. Selain itu, kerajaan telah menjalankan pelbagai usaha dan strategi untuk memberi peluang

 kepada masyarakat Melayu dan bumiputera agar bergiat aktif dalam sektor ekonomi. Pembangunan

 ekonomi negara kita dilakukan dengan mengambil kira kedudukan masyarakat yang dilihat

 berperingkat agar lebih seimbang melalui dasar-dasar kerajaan dari dulu hingga sekarang.


iii. Sosial


Penekanan aspek ini lebih dijuruskan kepada Dasar pendidikan pemerintahan Inggeris. Melalui dasar

 ini dapat dijelaskan lagi bagaimana wujudnya masyarakat majmuk di Malaysia. Melalui dasar

 pendidikan yang berteraskan negara ibunda, Inggeris menggalakkan lagi perbezaan kaum dan ia juga

 melebarkan lagi jurang perpaduan di Malaysia. Hal ini dapat dilihat melalui tindakan Inggeris yang

 tidak menyeragamkan sukatan pendidikan dan pendidikan guru. Sebagai kesan daripada keadaan ini

 wujud sukatan pendidikan yang berbeza serta keperluan guru berasaskan tindakan komuniti setiap

 kaum di Malaysia.


Sebagai contohnya setiap kaum mengambil inisiatif dengan mengikut sukatan pendidikan serta

 mengambil para guru dari negara asal mereka. Keadaan ini menjelaskan bahawa Inggeris tidak

 mempunyai agenda bagi menghalang ketidakseragaman dalam dasar pendidikan mereka. Bagi orang-

orang Melayu ia hanya mendapat pendidikan kemahiran bagi mengerjakan kerja-kerja sara diri sahaja

 dan tidak memberi peluang untuk mendapatkan kemahiran dan ilmu akedemik. Walaupun wujud

 keadaan ini ia dikhaskan kepada anak-anak para bangsawan Melayu sahaja. Dalam hal ini, keadaan

 dasar ini sebenarnya menggalakkan lagi kemasukan orang asing kerana mereka tahu bahawa mereka

 masih lagi memperoleh pendidikan walaupun di negara asing. Ini juga menjelaskan lagi bahawa

 Inggeris sebenarnya menggalakkan kemasukan mereka dan menjaga kebajikan mereka bagi

 keuntungan ekonomi penjajah. 


Selain itu, kerajaan British telah membina jaringan jalan perhubungan dan pengangkutan seperti jalan

 kereta api dan jalan raya. Sistem jalan pengangkutan tersebut menghubungkan antara ladang getah dan

 lombong bijih timah dengan kilang mahupun pelabuhan. Hal ini telah menyebabkan perkembangan

 sistem pengangkutan dan perhubungan di Tanah Melayu.

                      


Peristiwa 13 Mei 

Peristiwa 13 Mei pada tahun 1969 ialah rusuhan kaum yang berlaku dan kemuncak masalah perpaduan

 di Malaysia. Tragedi ini yang mengakibatkan kehilangan nyawa serta harta benda dan mempunyai

 kaitan yang rapat dengan "Pilihan Raya Umum 1969" merupakan satu titik hitam dalam sejarah negara

 Malaysia.


Latar belakang

Isu perkauman dalam pilihan raya 1969.Semasa kempen Pilihan Raya 1969, calon-calon pilihan raya

 serta ahli-ahli politik dari kalangan parti pembangkang, telah membangkitkan soal-soal Bangsa

 Malaysia berkaitan dengan Bahasa Kebangsaan (Bahasa Melayu), kedudukan istimewa orang Melayu

 sebagai (Bumiputra) dan hak kerakyatan orang bukan Melayu. Hal ini telah memberi kesempatan

 kepada ahli-ahli politik yang ingin mendapatkan faedah dalam pilihanraya.


Pada pilihanraya umum 1969 Parti prikatan yang dianggotai oleh (UMNO-MCA-MIC) telah gagal

 memperolehi majoriti 2/3 diparlimen, walaupun masih berjaya membentuk kerajaan persekutuan. Hal

 ini disifatkan oleh parti pembangkang sebagai satu kemenangan yang besar buat mereka. Jumlah kerusi

 yang dimenanginya dalam Dewan Rakyat(parlimen) telah menurun daripada 89 kerusi pada tahun 1964

 kepada 66 kerusi pada tahun 1969.


Parti Gerakan Rakyat Malaysia (Gerakan), Parti Tindakkan Demokratik(DAP) dan Parti Progresif

 Rakyat (PPP) menang 25 buah kerusi dalam Dewan Rakyat manakala PAS menang 12 kerusi.


Pihak pembangkang yang memperoleh pencapaian gemilang dalam pilihanraya telah meraikan

 kemenangan mereka pada 11 Mei 1969. Perarakan tersebut sebenarnya tidak bermotif untuk

 menimbulkan isu perkauman. Malah terdapat segelintir pengikut perarakan (identiti mereka tidak dapat

 diketahui) telah mengeluarkan slogan-slogan sensitif berkenaan isu perkauman semasa mengadakan

 perarakan di jalan-jalan raya di sekitar Kuala Lumpur. Perarakan turut dijalankan pada 12 Mei 1969 di

 mana kaum Cina berarak menerusi kawasan Melayu, melontar penghinaan sehingga mendorong

 kepada kejadian tersebut. Pihak pembangkang yang sebahagian besar darinya kaum Cina

 dariDemocratic Action Party dan Gerakan yang menang, mendapatkan permit polis bagi perarakan

 kemenangan melalui jalan yang ditetapkan di Kuala Lumpur. Bagaimanapun perarakan melencong dari

 laluan yang ditetapkan dan melalui kawasan Melayu Kampung Baru, menyorak penduduk di

 situ.Sesetengah penunjuk perasaan membawa penyapu, kemudiannya dikatakan sebagai simbol

 menyapu keluar orang Melayu dari Kuala Lumpur, sementara yang lain meneriak slogan mengenai

 tengelamnya kapal Perikatan — the coalition's logo. Ia berlarutan hingga ke 13 Mei 1969 sebelum

 Parti Gerakan mengeluarkan kenyataan meminta maaf pada 13 Mei di atas kelakuan penyokong

 mereka. Menteri besar Selangor, Dato' Harun Idris telah mengumumkan bahawa perarakan balas

 meraikan kemenangan UMNOakan dijalankan pada pukul 7.30 malam, 13 Mei 1969.


Pembangkang meraikan kemenangan


Peristiwa ini berlaku berikutan pengumuman keputusan Pilihanraya Umum pada 10 Mei 1969. Dr. Tan

 Chee Khoon dari parti Gerakan telah menang besar di kawasan Batu, Selangor. Beliau minta kebenaran

 polis untuk berarak meraikan kemenangan parti tersebut di Selangor yang menyaksikan 50:50 di

 Selangor. Perarakan tersebut menyebabkan kesesakan jalan raya di sekitar Kuala Lumpur. Perarakan

 hingga ke Jalan Campbell dan Jalan Hale dan menuju ke Kampung Baru. Sedangkan di Kampung

 Baru, diduduki lebih 30,000 orang Melayu yang menjadi kubu UMNO, berasa terancam dengan

 kemenangan pihak pembangkang. Di sini letaknya rumah Menteri Besar Selangor ketika itu, Dato'

 Harun Idris.


Dikatakan kaum Cina yang menang telah berarak dengan mengikat penyapu kepada kenderaan mereka

 sebagai lambang kemenangan mereka menyapu bersih kerusi sambil melaungkan slogan. Ada pula

 pendapat yang mengatakan penyapu tersebut sebagai lambang mereka akan menyapu ('menyingkir')

 orang-orang Melayu ke laut. Dalam masyarakat Melayu, penyapu mempunyai konotasi yang negatif

 (sial). Ada yang mencaci dan meludah dari atas lori ke arah orang Melayu di tepi-tepi jalan.


Langkah-langkah yang diambil untuk mengatasi isu ini:

1. Dasar Ekonomi Baru (DEB) telah dilaksanakan supaya dapat mengurangkan jurang pendapatan dan kemiskinan supaya ia seimbang di bandar dan luar bandar.

2. Memupuk semangat perpaduan dengan bermula di sekolah.

3. Persefahaman dalam satu politik akan mewujudkan masyarakat yang harmoni,majmuk dan bersatu padu. Ini dapat dibuktikan dengan penyatuan politik.

4. Masyarakat harus bertolak ansur dan saling memahami budaya antara satu kaum dengan lain.


Rumusan 

   Tuntasnya, kemasukan migran luar ke Tanah Melayu pada abad ke-18 telah menyebabkan 

 pembentukan masyarakat majmuk di Malaysia. Proses ini berterusan sehingga penjajahan British di

 Tanah Melayu. Oleh itu, wujud masyarakat berbilang kaum, ras, etnik dan bangsa di Malaysia.

 Kehadiran kelompok-kelompok ini menjadikan Malaysia sebuah negara yang kaya dengan budaya,

 adab resam, bahasa dan latar berlakang kebudayaan yang berlainan dan menjadikan negara ini menjadi

 tarikan masyarakat luar.


Pada hari ini, masyarakat majmuk di Malaysia telah terjadi secara tidak sengaja. Pada awal abad ke-19,

 lebih 90% penduduk Tanah melayu adalah melayu. Namun pada pertengahana abad ke 19,

 penghijrahan masuk kaum Cina dan India secara beramai-ramai ekoran daripada Dasar Leberal

 Inggeris di Tanah Melayu.


Kemasukan imigran di dunia Melayu meninggalkan banyak kesan, sama ada kesan positif mahupun

 kesan negatif. Ia bergantung kepada carabagaimana kita melihat dan mentafsir kedatangan mereka.

 Namun kehadiran masyarakat luar ke Tanah Melayu telah mencorakkan perspektif masyarakat Melayu,

 membentuk budaya baru, mempertingkatkan daya saing dalam sektor ekonomi, melahirkan dimensi

 baru struktur politik rakyat dan sebagainya. Pada hari ini, masyarakat majmuk di malaysia terjadi

 secara tidak sengaja. Pada awal abad ke-19, lebih 90% penduduk di tanah melayu adalah melayu.


Masyarakat majmuk di Malaysia terdiri dari pelbagai etnik yang dikategorikan mengikut cara hidup,

 pola penempatan, pekerjaan dan pendidikan.Terdapat lebih 80 kaum di seluruh Malaysia. Daripada

 keseluruhan bangsa tersebut, terdapat tiga bangsa yang paling utama iaitu Melayu, India dan Cina dan

 pelbagai etnik yang lain.


Diharapkan kita sebagai rakyat di bawah bumbung Malaysia agar bersatu padu dan mengambil iktibar

 di atas apa yang rakyat negara kita telah tempuhi di masa yang lepas dan sama-sama kita menjaga apa

 sahaja yang kita kecapi masakini., masyarakat majmuk di negara Malaysia adalah amat penting demi

 mengekalkan keharmonian dan kemerdekaan kita. 


 Masyarakat yang majmuk ini dihasil sejak penjajahan British. Ekonomi telah menjadi aspek yang amat

 penting kerana ia merupakan aspek yang menjadikan negara aman dan damai serta ia juga merupakan

 isu sensitif. Sejak kemasukan imrigan dari luar, pembentukan masyarakat yang majmuk di negara

 Malaysia telah pun bermula. Dengan semua kaum-kaum di negara Malaysia, telah dijadikan negara

 kita kaya dengan budaya, adat resam, latar belakang yang unik dan perpaduan antara masyarakat.

 Degan ini, kesuluruhan bangsa yang utama di negara Malaysia adalan Cina, Melayu dan India dan

 pelbagai etnik lagi. Akhir sekali, setiap pihak harus berkerjasama untuk mengekalkan sejarah

 pembentukan masyarakat majmuk ini supaya negara kita masih akan mempunyai suasana yang aman

 damai serta masyarakat yang saling memahami , saling menghormati dan masyarakat yang bermajmuk.







Comments